Australien eller Israel?

2009-01-25 03:17:52
.
Jag som alltid har tjatat och tjatat om att jag vill, och ska, plugga utomlands. Jaaa, nu är tiden liksom här...typ. Den 1 feb ska ansökningen vara inne. I alla fall om jag vill åka på utbytesår, och det verkar ju väldigt smidigt då mycket fixas genom skolan. Jag måste ändå skaffa boende och sånt själv men ändå...
Jag vet inte.

Siktet har varit inställt på Australien och Sydney ett bra tag nu men helt plötslig vet jag inte. Ända sen jag traffade Nadav har Israel spökat i tankarna, men jag har väl ändå kanske känt att Sydney är mer "hemma". Har precis kollat på massa filmer som gjorts för internationella studenter på det univeritetet som jag vill söka till i så fall, och nu känns det plötsligt tråkigt. Okej, tråkigt kanske var att ta i, men det känns inte jättespännande. Kollade också runt på universitet i Israel och då känns den där sugande kraften i magen. Annorlunda, främmande språk, konstigt, härligt. Jag tror att jag är lite kär i Israel.
Men det är klart, det finns ju fördelar och nackdelar med allt. Att det är krig i det ena landet och inte i det andra är ju en ganska stor issue. Hmm...
Om jag ska läsa i Israel så måste jag sköta allt själv. Alla ansökningar och pappersarbete plus boende och sånt. Det kanske blir för krångligt då?
Jag vet inte.
   
Funderar också på hur jag vill göra med studierna. Vill jag läsa kurser där borta som jag kan räkna med i min examen här hemma eller vill jag flumma runt och göra lite var som medan jag har ett studieuppehåll eller vad det nu klassas som i Sverige? Räkna med kurserna är ju första tanken. Men.... ja, kanske det. Jag har nog iofs läst tillräckligt med poäng för min examen redan innan jag åker, måste bara skriva min c-uppsats då. Vill jag jobba på den när jag är utomlands eller vill jag inte behöva tänka på den när jag är på äventyr?
Jag vet inte.
      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0