Räkmacka på gôteborska

2009-09-20 14:13:56
.
Hallå eller! Jag knäppte på teven och fastna på tvåan. Fredrik Lindström är i Göteborg och försöker redan ut den där goa dialekten som huserar på västkusten. De e änna svårt att inte slänga sig på ett fullknôkat plan och dra ner till Götet. Gôr-goa Götet.

Visst är det härligt med en dialekt som kan få alla att låta så himla käcka? Men i ärlighetens namn så finns det en del tykna flanar me.

När Fredrik, i ett experiment, försöker dra ner den goa stämningen genom att påstå att han blivit dumpad av sin tjej och att han på väg in i en depression får han ett klockrent svar av Johnny som är en riktigt go gôbbe:

- Asså fruntimmer, tjejer, de e precis som en spårvagn. Det kommer en ny efter vettu, så du ska inte vara lessen å missa den.

- Är det så,
undrar Fredrik?

- Ajjemen!


Sen fortsätter Fredrik förklara hur dåligt han mår och undrar vad han ska göra åt sin ångest.

- A, det gäller ju å ta rätt spårvagn vettu. Man tar vagnen 9:an ut till Långedrag för där bor de snygga tjejerna å så promenerar du runt där. Vi hjälper dig vettu. Vi känner dom - tjejerna.

Hahaha så jävla underbart! Hur kan man inte älska Göteborg i såna lägen? Fast jag e la partisk kanske ;)
Nej gôbbar, nu ska jag môla i mig en gôr-sen frulle. Gôtt mos.

Ta det vackert!
  

Göteborg från pappas balkong


Tidig morgon i fiskhamnen


Den obligatoriska räkmackan. Mums!


Fiskeboa på Rörö
  

Kommentarer
Postat av: Syrran

Haha.. mamma och jag satt också och såg på det =) men hallå den räkmackan var väl ändå inte helt rätt som han åt på slutet? =)

2009-09-20 @ 14:35:37
URL: http://axxelandra.blogg.se/
Postat av: Simon

hmm, anar en liten våg av lokalpatriotism :D Men hä jär väl ett na fel wä hä :)

2009-09-20 @ 20:02:20
URL: http://lostpatrol.weblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0