Anzac Day

2010-04-25 08:53:18
.

I dag är det Anzac Day här i Australien.

Anzac står för Australian and New Zealand Army Corps, den australiska och nyzeeländska armékåren som stred mot turkiska styrkor i slaget vid Gallipoli under första världskriget. Jepp, jag snodde info från wikipedia, fast det är ganska svårt att undika att lära sig om det när man är här. 

Hur som helst, den 25 april varje år hedras minnet av de stupade soldaterna med parader och minneshögtider. Nu för tiden firas alla stupade som någon gång stridit för Australien eller Nya Zealand, inte bara de som dog under första världskriget. Anzacdagen är allmän helgdag i Australien och Nya Zeeland men eftersom den infaller på en söndag i år så har vi även ledigt imorn. Därför blir det utgång i kväll. Först ska vi hem till en av Franzis arbetskamrater och sen får vi se var vi hamnar. 

Det närmaste firandet av Anzac som jag kommit hittills i dag var förut när jag såg inledningen av Anzac test, som är en årligt rugbymatch mellan Australien och Nya Zealand. Sen kom Juan och Juliette hem och hade hyrt New Moon så nu är jag fast framför den.


Anzac cookies. Havrekakor som tydligen ska påminna om soldaternas proviant. Jag har inte ätit dem men de är säkert goda.
  


Kommentarer
Postat av: Rigmor

Hoppas Anzac day varit bra,den firas ju ordentligt down under.

Vi avundas dig rejält ska du veta njut av tiden.

Kram Rigmor (mormors kusin)Ha de gott

2010-04-28 @ 20:45:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0