Helsingør

2011-03-06 23:15:55
.




  
Det var en härlig födelsedag i lördags och Helsingör var mysigt. Däremot hade vi en lite märklig fikaupplevelse där på andra sidan sundet.

Det fullproppade caféet som vi gick in på sålde kakor och andra ätbara saker framme vid disken. Inget konstigt med det, precis som på alla andra caféer. Det märkliga var att om man ville ha kaffe eller någon annan dryck, vilket man oftast vill när man fikar, då var man tvungen att beställa det av servitriserna när de kom till ens bord. Sen betalade man när de kom med beställningen. Lite udda, tycker jag.

Men det som var allra konstigast var att man inte fick några bestick till sin tårta/bakelse/kaka utan det fick man be servitriserna att komma med. Snacka om att krångla till det.

När vi hade suttit där i 20 minuter och stirrat på våra bakelser, varken kaffe eller bestick i sikte, fick mamma nog. Med båda händerna lyckades hon lyfta upp sin tårtbit och mumsade sedan i sig den i ett nafs. "Jättegod", hörde jag någonstans mellan tuggorna. Haha! Tyvärr har jag ingen bild.

När vi hade ätit upp våra sötsaker avbeställde vi kaffet (som då fortfarande inte kommit) och gick därifrån.

Resten av dagen strosade vi runt längs Helsingörs gator, shoppade, frös i vinden och njöt i solen. Vi avslutade utflykten på Gästgivaregården med öl och god mat. 

Första gången i Helsingör för mig - inte sista.
   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0